P R O J E C T E N: KLIK HIER RECHTSBOVEN VOOR NAVIGATIE
Ontwerpteamleider voor TBI Croon die middels System Engineering deze tunnel installatietechnisch verder uit moest werken. Highlights:
- In Task-Force samen met Rijkswaterstaat verdere invulling geven aan Landelijke T.S.
- Complexe faseringen, want in ring A10
- DBFM contract met forse boetes ingeval afwikkeling verkeersstromen door toedoen aannemer beneden de happy flow waarden
- Aanpak renovatie Eerste Coentunnel (want die zat ook in het contract mee opgesloten)
Dit was in allerlei opzichten een zeer spannend project. Toendertijd het grootst lopende infra project in Nederland (met ook een historische kosten-overschrijding). Ingehuurd door Imtech om als Lead Engineer het Netwerken gedeelte voor mijn rekening te nemen. Het DO was toen nog niet af en alles stond onder grote tijdsdruk. Daar er geen collega was die Kabels en Leidingen deed (en ik al wel heel veel netwerkkabels moest projecteren) heb ik toen (zelf) heel veel aan de stations Noord en Europaplein moeten doen. Ook een stukje "Omgevingsmanagement" iv.m. de veiligheidsvoorzieningen nabij die stations.
Op dit project heb ik een aantal verschillende rollen vervuld. Ik was op een natuurlijke wijze in deze rollen gerold en stond dus niet op een vastomlijnde wijze in het organogram. In de kern van de zaak hield ik me bezig met:
- Inkoopmanagement en beoordelen meer-/minder-werken (binnen de koepel)
- Afstemming raakvlakken UO tussen Civiel en de installatietechnische partijen
- Schrijven inkoopspecificaties en zorgen voor verifieerbaarheid
- Reviews op het UO
- Einde project: Site Engineering TTI & stukje omgevingsmanagement
Betrof een geboorde tunnel van ca. 2,4km in opdracht van RWS/Prov.ZH. Heb hier als Lead Engineer Energie-installaties en Kabels en Leidingen voor Croon Wolter en Dros gewerkt. Betrof ook het in de DO fase alvast inkopen van de long-lead items. Want in het logistieke proces was er (samen met de opdrachtgever) vanuitgegaan dat er prefabricage op skids (eigenlijk: containers) te Eindhoven plaats zou vinden.
Betreft een trace van zo'n 10 kilometer ter hoogte van de gemeente Amstelveen. M.b.t. de technische problematiek ben ik hier het intermediair geweest tussen het projectteam en de formele opdracht-geefster, te weten de Directrice Netwerkmanage-ment WNN van Rijkswaterstaat. Ook allerlei andere "randverschijnselen" -b.v. het aanvragen van de energieaansluitingen en de noodzakelijke review-activiteiten- ) liepen via mijn buro. Ook ruggesteun geweest voor het IPM lid met de rol Omgevings-management.